دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / هیسترکتومی / عمل برداشتن رحم با لاپاراسکوپی | هیسترکتومی با لاپاراسکوپی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

عمل برداشتن رحم با لاپاراسکوپی | هیسترکتومی با لاپاراسکوپی

عمل برداشتن رحم با لاپاراسکوپی | هیسترکتومی با لاپاراسکوپی

هیسترکتومی با لاپاراسکوپی یک عمل بسیار رایج و کم تهاجمی برای برداشتن رحم است. در این روش، در شکم زنانی که هیسترکتومی لاپاراسکوپی انجام می دهند، بریدگی کمتر، بهبودی سریع تر و درد کمتری دارند. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد عمل برداشتن رحم و انواع هیسترکتومی بدانید.

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی عمل برداشتن رحم و به احتمال زیاد دهانه رحم است. بسته به دلیل جراحی، هیسترکتومی ممکن است شامل برداشتن اندام ها و بافت های اطراف مانند لوله های فالوپ و تخمدان ها باشد. رحم محل رشد جنین در دوران بارداری است و پوشش آن خونی است که در طول دوره قاعدگی خود از دست داده اید. شما بعد از عمل هیسترکتومی پریود و باردار نمی شوید. دلایل مختلفی وجود دارد که پزشک شما ممکن است عمل هیسترکتومی را توصیه کند، از جمله:

  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • قاعدگی دردناک (دیسمنوره ) و قاعدگی شدید یا طولانی مدت (منوراژی)
  • اندومتریوز
  • سرطان های زنان، از جمله سرطان رحم، تخمدان، دهانه رحم مانند هیپرپلازی، پولیپ های عود کننده رحم یا آدنومیوز.
  • فیبروم رحم
  • افتادگی رحم که ممکن است با ترمیم مثانه همراه باشد.

انواع اصلی هیسترکتومی چیست؟

سه نوع هیسترکتومی بر اساس اینکه کدام ساختارها یا اندام‌ها برداشته می‌شوند وجود دارد. در ادامه هر کدام را توضیح دادیم:

  1. هیسترکتومی کامل: رحم و دهانه رحم (گردن رحم) برداشته می شود. تخمدان ها سر جای خود باقی می ماند.
  2. هیسترکتومی ساب توتال: بدن اصلی رحم برداشته می شود و دهانه رحم در جای خود باقی می ماند.
  3. هیسترکتومی رادیکال: رحم و بافت های اطراف آن (پارامتریوم) از جمله لوله های فالوپ (سالپنژکتومی) و تخمدان ها (اووفورکتومی) برداشته می شوند. این نوع هیسترکتومی زمانی انجام می شود که سرطان درگیر باشد.

هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟

عمل هیسترکتومی به 3 روش انجام می شود. این عمل بسته به تشخیص پزشک و روند بیماری برای زنان متفاوت است.

  • هیسترکتومی لاپاراسکوپی: که در آن بریدگی های کوچک در شکم ایجاد می شود و رحم از طریق بریدگی در واژن برداشته می شود.
  • هیسترکتومی واژینال: جایی که رحم از طریق بریدگی در بالای واژن برداشته می شود.
  • هیسترکتومی شکمی: جایی که رحم از طریق بریدگی در قسمت تحتانی شکم خارج می شود
آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟
بیشتر بدانید

هیسترکتومی لاپاراسکوپی چیست؟

برداشتن رحم با لاپاراسکوپی

هیسترکتومی لاپاراسکوپیک یک روش کم تهاجمی است که برای جایگزینی هیسترکتومی شکمی انجام می شود. به خوبی ثابت شده است که بیمارانی که هیسترکتومی لاپاراسکوپی انجام می‌دهند نسبت به زنانی که هیسترکتومی شکمی انجام می‌دهند، درد کمتر، خونریزی کمتر، خطر عفونت کمتری دارند و سریع‌تر به سر کار و فعالیت‌های عادی بازمی‌گردند.

لاپاراسکوپی در درمان اندومتریوز نیز بکار می رود. هیسترکتومی لاپاروسکوپی با کمک لاپاراسکوپ، یک لوله نازک و انعطاف پذیر حاوی یک دوربین فیلمبرداری انجام می شود. لوله های نازک از طریق برش های ریز در شکم نزدیک ناف وارد می شوند. سپس رحم در بخش هایی از طریق لوله لاپاراسکوپ یا از طریق واژن برداشته می شود. در هیسترکتومی لاپاروسکوپی به کمک ربات، پزشک لاپاراسکوپ و سایر ابزارها را با کمک بازوهای رباتیک وارد می کند و سپس از یک ایستگاه کامپیوتری برای کنترل ابزارها استفاده می کند.

برداشتن رحم بخاطر فیبروم

فیبروم های رحمی که به آنها لیمیوم یا میوم رحم نیز گفته می شود، توده های غیر سرطانی هستند که از دیواره عضلانی رحم منشا می گیرند. فیبروم ها شایع ترین نوع تومور هستند که در اندام های تناسلی زنانه یافت می شوند. بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم هیچ علامتی ندارند.

میومکتومی چیست؟

میومکتومی (برداشتن فیبروم رحمی) با جراحی فقط فیبروم ها را برداشته و رحم را دست نخورده باقی می گذارد که به حفظ باروری کمک می کند. میومکتومی همچنین ممکن است به تنظیم خونریزی غیرطبیعی رحم ناشی از فیبروم کمک کند. همه زنان کاندید انجام میومکتومی نیستند. اگر فیبروم ها زیاد یا بزرگ باشند، میومکتومی اثرگذار نیست و در نتیجه از دست دادن خون افزایش می یابد. اگر هم سرطان پیدا شود، نیاز به هیسترکتومی ضروری است.

برای انجام میومکتومی، جراح ممکن است از روش جراحی استاندارد “باز” (لاپاراتومی) یا روش های کمتر تهاجمی (هیستروسکوپی یا لاپاراسکوپی) استفاده کند.

مزایای جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی چیست؟

هیسترکتومی لاپاراسکوپی تنها به چند برش کوچک نیاز دارد، در مقایسه با هیسترکتومی شکمی سنتی که از طریق یک برش چند سانتی در شکم انجام می شود. در نتیجه از دست دادن خون کمتر، جای زخم کمتر و درد بعد از عمل کمتر است. هیسترکتومی لاپاراسکوپی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود در حالی که هیسترکتومی شکمی معمولاً به بستری 2-3 روزه در بیمارستان نیاز دارد. دوره نقاهت برای این روش لاپاراسکوپی 1-2 هفته است، در مقایسه با 4-6 هفته پس از هیسترکتومی شکمی. خطر از دست دادن خون و عفونت با هیسترکتومی لاپاراسکوپی کمتر از هیسترکتومی شکمی است.

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟
بیشتر بدانید

مدت زمان عمل برداشتن رحم

قبل و بعد از عمل برداشتن رحم

عمل برداشتن رحم یک تا سه ساعت طول می کشد. این زمان ممکن است بسته به اندازه رحم شما و اگر بافت های دیگر مانند بافت آندومتر و سایر اندام ها همراه با رحم شما برداشته شوند مانند لوله های فالوپ یا تخمدان ها طول بکشد. مدت زمانی که بعد از هیسترکتومی در بیمارستان می گذرانید بسته به نوع جراحی که داشته اید متفاوت است. پزشک می خواهد شما را تحت نظر داشته باشد و مطمئن شود که هیچ نشانه ای از عوارضی مانند لخته شدن خون یا خونریزی وجود ندارد. برای جلوگیری از لخته شدن خون در پاهایتان، در اسرع وقت پس از جراحی راه بروید. هیسترکتومی واژینال و لاپاراسکوپی کمتر تهاجمی هستند و معمولاً نیازی به یک شب اقامت در بیمارستان ندارند.

عوارض بعد از عمل برداشتن رحم و تخمدان با لاپاراسکوپی

مراقبت های بعد از عمل هیسترکتومی

هیسترکتومی می‌تواند عارضه جسمی و احساسی در بدن شما ایجاد کند. احساسی از این نظر که امکان بارداری بعد از این عمل موجود ندارد. اگر تخمدان های شما در زمان هیسترکتومی با لاپاراسکوپی برداشته شده باشد، ممکن است علائم یائسگی مانند: گرگرفتگی، خشکی واژن، از دست دادن میل جنسی پیش بیاید. مانند هر عمل جراحی، احتمال بروز مشکلات جزئی وجود دارد، از جمله: لخته شدن خون، عفونت شدید، انسداد روده و آسیب مجاری هست. پس از هیسترکتومی، قاعدگی شما متوقف می شود. گاهی اوقات، ممکن است احساس نفخ کرده و علائمی مشابه زمانی که قاعدگی داشتید داشته باشید. داشتن خونریزی خفیف واژینال یا ترشحات قهوه ای تیره برای حدود چهار تا شش هفته پس از جراحی طبیعی است.

افرادی که تحت هیسترکتومی ساب توتال قرار می گیرند ممکن است تا یک سال بعد از عمل پریود سبکی داشته باشند. این به این دلیل اتفاق می افتد که مقادیر کمی از پوشش آندومتر می تواند در دهانه رحم باقی بماند و باعث پریودهای سبک شود.

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟
بیشتر بدانید

مراقبت های پس از جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی

اجسام سنگین را برای حداقل چهار تا شش هفته بلند نکنید. در این مدت تا شش هفته بعد از جراحی رابطه جنسی نداشته باشید. بهبود برداشتن رحم واژینال و لاپاراسکوپی حدود دو تا چهار هفته طول می کشد. بهبودی پس از هیسترکتومی شکمی ممکن است تا شش هفته طول بکشد. شما می توانید یک رژیم غذایی معمولی داشته باشید، اما ممکن است بلافاصله پس از جراحی به دلیل بیهوشی کمی حالت تهوع داشته باشید. بسته به شدت درد و تجویز پزشک از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک و داروهای هورمونی مناسب پس از جراحی استفاده کنید.

سوالات متداول درباره هیسرکتومی با لاپاراسکوپی

  • آیا برداشتن رحم روی مثانه من تأثیر می گذارد یا مشکلات ادراری ایجاد می کند؟

    هیسترکتومی نباید هیچ اثر طولانی مدتی روی مثانه شما داشته باشد. برخی از زنان در چند هفته اول پس از جراحی دچار اسپاسم مثانه می شوند، اما به طور کلی با گذشت زمان بهبود می یابند. اگر اسپاسم دردناکی دارید، پزشک ممکن است داروهایی را برای تسکین درد تجویز کند.

  • جای خالی رحم بعد از هیسترکتومی را چه چیزی پر می کند؟

    جای خالی رحم بعد از عمل با روده‌های کوچک و بزرگ پر می‌شود.

  • آیا ترشحات بعد از عمل هیسترکتومی طبیعی است؟

    ترشحات واژن بعد از هیسترکتومی، یکی از عوارض رایج و طبیعی پس از این جراحی است. به طور معمول ما توقع داریم ترشحات واژن بعد از هیسترکتومی به شکل خونریزی باشند که حجمی کمتر از پریود ماهانه دارند. این نوع از ترشحات واژن بعد از هیسترکتومی ممکن است تا ۶ هفته هم طول بکشند.

  • آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

    رابطه جنسی شما معمولاً تحت تأثیر هیسترکتومی قرار نمی گیرد. اگر تخمدان های شما همراه با رحم شما برداشته شود، این می تواند علائم یائسگی را شروع کند. علائمی مانند کاهش میل جنسی و خشکی واژن ممکن است رخ دهد. استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب می تواند به خشکی کمک کند.

  • اگر هیسترکتومی انجام داده باشم، آیا باز هم نیاز به تست پاپ اسمیر دارم؟

    به طور کلی خیر، به خصوص اگر در معرض خطر کم ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید. اگر به دلیل سرطان هیسترکتومی انجام داده اید، باید آزمایش پاپ را ادامه دهید.

  • آیا من بعد از هیسترکتومی وارد یائسگی می شوم؟

    یائسگی بستگی به این دارد که آیا تخمدان شما برداشته شده است یا خیر. اگر تخمدان های شما بعد از هیسترکتومی باقی بماند، بلافاصله وارد یائسگی نخواهید شد. اگر هر دو تخمدان شما در طول هیسترکتومی برداشته شوند، ممکن است بلافاصله وارد یائسگی شوید.

  • آیا معده من بعد از هیسترکتومی پایین می آید؟

    بسیار طبیعی است که بعد از هیسترکتومی دچار نفخ شوید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا پف و تورم شکم شما کاهش یابد. انجام برخی تمرینات، استفاده از کمپرس گرم یا تغییر رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند.

  • ایا با برداشتن رحم اندومتریوز درمان میشود؟

    اگرچه جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) و تخمدان (اوفورکتومی)، موثرترین روش‌های درمان آندومتریوز هستند اما پزشکان معمولا ترجیح می‌دهند برای حفظ قدرت باروری خانم‌ها بیشتر روی برداشتن دقیق تمام بافت ‎های اندومتریوز تمرکز کنند. زیرا برداشتن تخمدان‌ها منجر به کمبود هورمون‌های تولید شده توسط آنها و یائسگی می‌شود.

  • قبل از انجام لاپاراسکوپی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

    بطور کلی انجام موارد زیر تحت تشخیص پزشک امری ضروری است:

    انجام سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و همچنین آزمایش خون و نوار قلب. همچنین آمادگی روده که بیمار بین 8 تا 12 ساعت قبل از جراحی باید ناشتا باشد. در برخی موارد مصرف بعضی داروها روی نتیجه عمل تاثیر می گذارد. این داروها عبارت اند از آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون. بهتر است بیمار در دوره پریودی نیز نباشد.

دسته ها: هیسترکتومی
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب