دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / هیسترکتومی / آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟ برداشتن رحم یا هیسترکتومی یک عمل رایج در بین بانوان است. برخی از زنان ممکن است از پرسیدن سوالات شخصی از پزشک خود در مورد این روش احساس ناراحتی و خجالت کنند. به عنوان مثال: رابطه جنسی پس از هیسترکتومی چگونه خواهد بود؟ آیا باعث مشکلات ادراری می شود؟ در این مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم. اگر اطلاع جامعی درباره عمل هیسترکتومی ندارید روی لینک کلیک کنید.

چه کسانی به هیسترکتومی نیاز دارند؟

هیسترکتومی دومین جراحی رایج در بین زنان است. ممکن است برای درمان چندین بیماری، از جمله فیبروم های دردناک رحم، سرطان و اندومتریوز انجام شود. بسته به نوع شدت بیماری، پزشک ممکن است سایر اندام های تناسلی مانند تخمدان ها و لوله های فالوپ را بردارد. هیسترکتومی به طور خودکار به معنای جراحی باز با یک برش طولانی روی شکم برای برداشتن رحم با بهبودی طولانی است. جراحی کم تهاجمی تر، هیسترکتومی با لاپاراسکوپی است که اکنون در بسیاری از موارد جایگزین جراحی باز شده است. این نوع جراحی تنها به چند برش کوچک روی شکم نیاز دارد که منجر به درد و خونریزی کمتر، زمان بهبودی سریع‌تر و کمترین جای زخم می‌شود.

آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

در بیشتر موارد، حدود چهار تا شش هفته پس از جراحی، می توانید رابطه جنسی داشته باشید این زمان معمولاً برای بهبود برش‌ها و توقف هرگونه خونریزی یا ترشحات واژن کافی است. هیسترکتومی نباید بر توانایی شما در لذت بردن از رابطه جنسی تأثیر بگذارد. به طور معمول، بر حس واژن یا توانایی یک زن برای ارگاسم تأثیر نمی گذارد. اکثر زنان بر این باورند که بعد از برداشتن رحمشان کیفیت رابطه جنسی آن ها افت خواهد کرد. باید گفت بیشتر زنانی که عمل هیسترکتومی انجام داده اند، نگرانی خاصی از تاثیر آن بر کیفیت زناشویی خود نداشته اند. از سوی دیگر، اگر قبل از هیسترکتومی در حین رابطه جنسی، درد را تجربه کردید، ممکن است از ارگاسم شدیدتر و حتی افزایش میل جنسی لذت ببرید. با این حال، اگر تخمدان های شما در طول عمل برداشته شوند، به دلیل تغییرات هورمونی تستوسترون و استروژن می تواند تنها بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟
بیشتر بدانید

تاثیر هیسترکتومی بر ارگاسم

زنان 3 نوع ارگاسم را تجربه می کنند: کلیتورال، واژینال و رحم. از آنجایی که رحم شما در طول هیسترکتومی برداشته می‌شود، پس از عمل، در حین ارگاسم انقباضات رحمی را تجربه نخواهید کرد. با این حال، شما هنوز هم می توانید ارگاسم کلیتورال را تجربه کنید، و بسیاری از زنان همچنان ارگاسم واژینال را تجربه خواهند کرد

تاثیر هیسترکتومی بر یائسگی

تنها با برداشتن رحم شما یائسه نمی‌شوید؛ البته ممکن است یائسگی زودرس اتفاق افتد. اگر تخمدان های شما باشد، شما هنوز تخمک گذاری خواهید داشت، اما دوره قاعدگی نخواهید داشت یا نمی توانید باردار شوید. اگر تخمدان های شما نیز برداشته شود، دیگر تخمک گذاری نخواهید داشت و در دوران یائسگی خواهید بود. مشکلی که شاید دراین باره پیش بیاید خشکی واژن و قابلیت ارتجاعی آن است. خشکی واژن درمان دارد و تحت نظر متخصص زنان برطرف خواهد شد.

چه مدت بعد از برداشتن رحم می‌توان رابطه جنسی داشت؟

شرایط بدنی هرکس متفاوت از دیگری است. به طور معمول بهتر است تا 6 هفته بعد از عمل رابطه جنسی نداشته باشید. این مدت می تواند کمتر از 6 هفته و حتی بیشتر دوماه هم طول بکشد. این زمان بسته به بهبودی جای زخم شماست. با همسرتان در مورد احساس خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید. از آنها بخواهید تا زمانی که بدن شما با تغییراتی که در حال گذراندن آنها هستید سازگار می شود، با شما صبور باشند.

نتیجه گیری نهایی

درجواب برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیری دارد یا نه باید گفت بعد از گذشت دوره نقاهت نباید نگران رابطه جنسی و کیفیت آن باشید. تنها درصورتی که سرویکس یعنی همان دهانه رحم شما همراه عمل برداشته شود، بدلیل وجود عصب های زیاد دهانه رحم عصب های ناحیه مورد نظر آسیب خواهند دید. در این صورت، امکان دارد که فرد هیچ لذتی را به هنگام برقراری رابطه جنسی، تجربه نکند. البته این مورد به ندرت درباره زنانی که رحم خود را برداشته اند، گزارش شده است.

عمل برداشتن رحم با لاپاراسکوپی | هیسترکتومی با لاپاراسکوپی
بیشتر بدانید

سوالات متداول درباره هیسرکتومی

  • آیا بعد از هیسترکتومی افتادگی لگن پیدا میکنم؟

    افتادگی اندام لگن زمانی رخ می دهد که عضلات کف لگن که اندام های تناسلی شما را در جای خود نگه می دارند ضعیف یا آسیب ببینند. در نتیجه، اندام ها ممکن است پرولاپس شوند یا از موقعیت خود خارج شوند. هیسترکتومی معمولاً خطر افتادگی اندام لگنی را افزایش نمی دهد. ممکن است پزشک ورزش هایی را برای تقویت عضلات کف لگن توصیه کند.

  • آیا برداشتن رحم روی مثانه من تأثیر می گذارد یا مشکلات ادراری ایجاد می کند؟

    هیسترکتومی نباید هیچ اثر طولانی مدتی روی مثانه شما داشته باشد. برخی از زنان در چند هفته اول پس از جراحی دچار اسپاسم مثانه می شوند، اما به طور کلی با گذشت زمان بهبود می یابند. اگر اسپاسم دردناکی دارید، پزشک ممکن است داروهایی را برای تسکین درد تجویز کند.

  • جای خالی رحم بعد از هیسترکتومی را چه چیزی پر می کند؟

    جای خالی رحم بعد از عمل با روده‌های کوچک و بزرگ پر می‌شود.

  • آیا ترشحات بعد از عمل هیسترکتومی طبیعی است؟

    ترشحات واژن بعد از هیسترکتومی، یکی از عوارض رایج و طبیعی پس از این جراحی است. به طور معمول ما توقع داریم ترشحات واژن بعد از هیسترکتومی به شکل خونریزی باشند که حجمی کمتر از پریود ماهانه دارند. این نوع از ترشحات واژن بعد از هیسترکتومی ممکن است تا ۶ هفته هم طول بکشند.

  • اگر هیسترکتومی انجام داده باشم، آیا باز هم نیاز به تست پاپ اسمیر دارم؟

    به طور کلی خیر، به خصوص اگر در معرض خطر کم ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید. اگر به دلیل سرطان هیسترکتومی انجام داده اید، باید آزمایش پاپ را ادامه دهید.

دسته ها: هیسترکتومی
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب