مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

انواع درمان های ریزش مو

انواع درمان های ریزش مو

ریزش مو یک امر طبیعی است. ما می توانیم بین 50 تا 100 تار مو در روز از دست بدهیم، بدون آنکه متوجه شویم. ریزش مو معمولاً جای نگرانی نیست، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی باشد. انواع ریزش مو ممکن است موقتی باشد. آنها می توانند ناشی از:

بیماری هایی مانند تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، استرس و فشار عصبی، سرطان، کاهش وزن سریع، کم خونی و کمبود آهن و حتی عوامل ژنتیک و وراثتی می تواند از عوامل ریزش مو باشد. در این مقاله به درمان های ریزش مو می پردازیم.

علائم و دلایل ریزش مو چیست؟

بسته به علت ریزش، ممکن است ریختن مو به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود. نازک شدن تدریجی بالای سر شایع ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. پوست شما ممکن است قبل از ریزش مو دچار خارش یا کشیدگی شود. یک شوک فیزیکی یا روحی می تواند باعث شل شدن مو شود. ممکن است هنگام شانه کردن یا شستن موها یا حتی پس از کشیده شدن ملایم مو، تعداد انگشت شماری مو بیرون بیاید.

ریزش مو در بانوان

ریزش مو معمولاً به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط است:

  1. سابقه خانوادگی (وراثت): شایع ترین علت ریزش مو یک بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. این بیماری آلوپسی آندروژنیک، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه نامیده می شود. معمولاً به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد.
  2. تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید. بیماری‌های پزشکی شامل آلوپسی آره‌آتا است که مربوط به سیستم ایمنی است.
  3. داروها و مکمل ها: ریزش مو می تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها باشد، مانند داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شود.
  4. استرس و فشار عصبی: بسیاری از افراد چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، نازک شدن کلی مو را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.
کربوکسی تراپی و مراقبت از پوست صورت
بیشتر بدانید

موثرترین درمان برای ریزش مو

خانم دکتر مژده نامداری در این ویدئو درباره راه های درمان ریزش مو صحبت می کنند. طبق آمار نشان می دهد افراد از این درمان ها نتیجه قابل قبولی دیده اند:

 

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که با تزریق ویتامین ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمینه مورد نیاز مو به لایه میانی پوست سر (مزودرم) انجام می شود. این روش اجزای تغذیه کننده فولیکول های مو را قادر می سازد تا به راحتی در مو بنشینند. با این روش می توان ریزش مو را درمان کرد، زیرا موهای نازک را ضخیم می کند، ریزش مو را متوقف می کند و موها را قوی تر و درخشان تر می کند.

کربوکسی تراپی مو

کربوکسی تراپی برای ریزش مو یک درمان غیر جراحی است که شامل تزریق های کوچک CO2 یا گاز دی اکسید کربن در زیر سطح پوست است. این درمان با بهبود گردش خون، اکسیژن رسانی و تامین مواد مغذی به پوست سر، رشد مو را تحریک می کند و می تواند با سایر درمان ها برای ترمیم مو یا با جراحی کاشت مو ترکیب شود. دی اکسید کربن یا گاز CO2 یک اثر گشاد کنندگی عروق دارد که باعث می شود عروق خونی شل و منبسط شوند. این امر باعث کاهش فشار خون در رگ‌ها می‌شود و جریان بهتر خون غنی از اکسیژن را به آن ناحیه وارد می‌کند.

هیر فیلر مو

تزریق هیرفیلر

فیلر از ترکیبی از 7 پپتید زیستی و اسید هیالورونیک برای ترمیم پوست سر و فولیکول های مو تشکیل شده است. این درمان برای مردان و زنانی است که موهایشان در اثر سن، استرس، دارو یا بیماری نازک شده است. همچنین می توان از این درمان برای پیشگیری از ریزش مو استفاده کرد. این درمان فولیکول های مو را احیا می کند و گردش خون را تحریک می کند، اسید هیالورونیک نیز خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را تضمین می کند. ترکیب پپتیدها و اسید هیالورونیک تضمین می کند که روند ریزش مو کند شده و شانس رشد مجدد مو افزایش می یابد. در بسیاری از موارد، موها ضخیم تر و قوی تر می شوند.

مزوتراپی چیست؟
بیشتر بدانید

پی آر پی مو

جلوگیری از ریزش مو با PRP

PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) یک درمان پزشکی سه مرحله ای است که در آن خون فرد گرفته، پردازش و سپس به تمام لایه‌های پوستی سر تزریق می شود. تزریق پی آر پی باعث رشد طبیعی مو شده و با افزایش خون رسانی به فولیکول مو و افزایش ضخامت ساقه مو باعث حفظ آن می شود. گاهی اوقات این روش با سایر روش ها یا داروهای ریزش مو ترکیب می شود.

معمولاً از بازوی شما خون گرفته می شود و در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد (ماشینی که به سرعت می چرخد تا مایعات با چگالی های مختلف را جدا کند). پس از حدود 10 دقیقه در سانتریفیوژ، خون شما به سه لایه تقسیم می شود:

  • پلاسمای فقیر از پلاکت
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • سلول های قرمز خون

پلاسمای غنی از پلاکت به داخل یک سرنگ کشیده می شود و سپس به مناطقی از پوست سر که نیاز به رشد موی بیشتری دارند تزریق می شود.

درمان های دارویی ریزش مو چیست؟

درمان های دارویی موثر برای ریزش مو نیز موجود است. این داروها شاید بتواند ریزش مو را متوقف کند یا حداقل آن را کاهش دهید. داروهای ریزش مو شامل موارد زیر است:

ماینوکسیدیل

این تنها داروی بدون نسخه برای ریزش مو است که برای استفاده در مردان و زنان تأیید شده است. ماینوکسیدیل به صورت Rogaine یا Theroxidil یا به شکل عمومی موجود است. به صورت مایع یا فوم و در دو قدرت 2% و 5% به فروش می رسد. همچنین ماینوکسیدیل خوراکی 2.5-5 میلی گرم برای رشد مو وجود دارد. اگر کمتر از 40 سال سن داشته باشید و اخیراً شروع به ریزش موهای خود کرده باشید، مؤثر است.

روش استفاده ماینوکسیدیل روزی دو بار، زمانی که موهایتان خشک است،روی پوست سر خود جایی که موها شروع به نازک شدن کرده است، بمالید. اگر استفاده از آن را متوقف کنید، دوباره شروع به ریزش مو خواهید کرد. موهای شما ممکن است سریعتر از قبل ریزش کنند.

مدت ماندگاری کربوکسی تراپی واژن
بیشتر بدانید

فیناستراید

فیناستراید با نام تجاری Propecia یک داروی خوراکی است. این دارو بدن شما را از ساختن هورمونی که در ریشه طاسی الگوی مردانه، DHT (دی هیدروتستوسترون) است، باز می دارد.  فیناستراید یک قرص در دو نوع خارجی و ایرانی است. متخصص ممکن است استفاده از آن را در ترکیب با ماینوکسیدیل توصیه کند.

بیوتین

اگر هدف شما رشد موی بلندتر و سریع‌تر، حفظ پوست و ناخن‌های سالم‌تر است، بیوتین یک معجزه‌گر کوچک است. کراتین پروتئین اساسی است که مسئول پوست، مو و ناخن خوب است. بیوتین در ساخت زیرساخت حیاتی کراتین نقش دارد. همچنین به عنوان ویتامین H شناخته می شود، بیوتین یک ویتامین محلول در آب از خانواده ویتامین B است و از رشد سلول های جدید پشتیبانی می کند. بنابراین، اگر به اندازه کافی بیوتین دریافت نمی کنید، می تواند منجر به شکنندگی ناخن ها، بیماری های پوستی و حتی نازک شدن موها شود.

شما به احتمال زیاد مقدار زیادی از آن را در رژیم غذایی خود در زرده تخم مرغ، جگر و سایر غذاها دریافت می کنید. مکمل‌های بیوتین و ب پنتن نه تنها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و رشد مو را در افراد مبتلا به کمبود بیوتین افزایش می‌دهند.

داروهای خوراکی دیگری برای درمان ریزش مو وجود دارد مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، داروهای ضدآندروژن، کورتیکو استروئید، هیرویت و … اشاره کرد. این داروها به صورت خوراکی هستند و باید طبق تجویز پزشک در زمان مشخص مصرف شوند. تجویز هر کدام از این داروها و روش های درمانی در ابتدا نیاز به تشخیص علت ریزش مو دارد. با انجام یک آزمایش خون می توانیم علت ریزش مو را پیدا کنیم و سپس درمان لازم انجام شود.

سوالات پرتکرار درباره درمان های ریزش مو

  • هزینه انجام روش درمانی ریزش مو چقدر است؟

    هزینه روش درمانی کربوکسی تراپیف هیلرفیلر و مزوتراپی به میزان ریزش مو و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد؛ علاوه بر این در بساری از موارد پزشک تشخیص می دهد که برای اثربخشی بیشتر لازم است که چند روش درمان ریزش مو با هم ترکیب شوند، در این صورت نیز هزینه درمان متغیر خواهد بود.

  • آیا این روش های درمانی مانند مزوتراپی و.. تا چه حد می‌تواند جایگزین کاشت مو باشد؟

    یکی از مزایای کاشت مو دائمی بودن این روش برای درمان ریزش مو می‌باشد. مزوتراپی مو، کربوکسی تراپی و… باید بطور منظم گاهی سالانه انجام شود و بسیار کمک می کند تا از ریزش موی جلوگیری شود و رویش مجدد در مو ایجاد شود.

  • آیا مزوتراپی مو در بارداری مجاز است؟

    مزوتراپی مو در دوران شیردهی و بارداری غیرمجاز است و فرد به‌هیچ‌عنوان نباید در این دوران از مزوتراپی استفاده کند.

  • آیا بیمه های درمانی جراحی زیبایی را پوشش می دهند؟

    متاسفانه بسیاری از شرکت های بیمه هزینه جراحی زیبایی پلاستیک را پرداخت نمی کنند.

برچسب ها: مزو تراپی مو
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب